În contextul în care se discută din ce în ce mai mult despre nevoia de a se realiza construcții de calitate, diriginții de șantier, care au un rol determinant în asigurarea calității lucrărilor, sunt nemulțumiți de sumele care le sunt rezervate în proiectele publice.
“Standardele de cost prevăd valori infime pentru diriginții de șantier. Sunt onorarii și sub salariul minim pe economie. Standardele prost făcute fac exact opusul menirii lor: ori se vor executa lucrări cu deficiențe, ori nu se vor mai executa deloc pentru că niciun diriginte de șantier nu va fi dispus să le semneze. Ar putea rezulta un blocaj al investițiilor”, ne-a declarat Ing. Marius Lulea, vicepreședinte al Colegiului Tehnic al Diriginţilor de Şantier (CTDS)
Mai ales în cazul lucrărilor cu o valoare totală mică, de ordinul sutelor de mii de euro, procentul rezervat pentru dirigenția de șantier generează niște onorarii infime, în condițiile în care lucrările se întind pe mai multe luni. Au fost situații în care diriginții de șantier au fost plătiți și cu 900 de lei. În astfel de condiții, nu pot fi acoperite nici măcar costurile cu salariile, deplasările și taxele. Practica aplicării unor onorarii foarte mici pentru dirigenția de șantier are o serie de efecte nocive: pe de o parte încurajează superficialitatea în supervizarea lucrărilor, iar pe de altă parte duce la apariția unor practici anormale, precum existența unor înțelegeri între diriginte și constructor, atrage atenția domnul Lulea.
Inițial, standardele de cost elaborate de Ministerul Dezvoltării pentru lucrările publice aveau statut de recomandare internă. Curtea de Conturi a impus ulterior ca aceste praguri din standarde să nu mai poată fi depășite. “S-a ajuns în situația în care proiectarea nu mai are caracter tehnic, ci economic”, afirmă vicepreședintele CTDS..
Atunci când sunt elaborate astfel de standarde ar trebui derulată o dezbatere publică reală, susține domnul Lulea.
CTDS propune realizarea unor standarde de cost diferențiate în funcție de valoarea totală a investiției și raportate la un tarif minim orar.
“Una este aplicarea unui procent mic la o valoare totală mare, de exemplu în cazul unei autostrăzi și alta este aplicarea aceluiași procent la o lucrare mică. Asta dacă se dorește o lucrare de calitate”, subliniază președintele CTDS.